Zdravím všechny čtenáře. Před nějakým časem jsem dostal příležitost napsat článek o Amway na tomto blogu. Rozhodl jsem se toho využít. Nepíšu však tento článek, abych někomu nutil svůj názor nebo abych někoho přesvědčoval. Mám spíše v úmyslu napsat článek, který by měl být protiváhou různým negativistickým pohledům a názorům některých lidí. Tak pojďme na to 🙂

Jak funguje obchod

Obecně se dají peníze získat dvěma způsoby. Uskutečněním obchodu, jinými slovy prostřednictvím volného trhu nebo druhým způsobem, a to tak, že je někomu sebereme (ukradneme). Je asi jasné, že správný způsob je ten první. To je důvod, proč za zdravou ekonomikou stojí vždy obchod.

Takže jak to funguje u Amway. Ve skutečnosti pod firmou Amway jsou sdruženi desítky výrobců, kteří využívají obchodního modelu přímého prodeje (Nutrilite, Artistry, LOC, O2, Templářské sklepy, Franklin Covey Company, atd.). Tyto firmy (a je jich pochopitelně mnohem více) nám nabízejí své zboží za určitých zvýhodněných podmínek a pokud jsme spokojeni a jejich zboží dále doporučíme, tak nás za to odmění podílem z uskutečněného prodeje.

Já osobně jsem jednou doporučoval výrobky značky Apple tak přesvědčivě, že se mě jeden z posluchačů zeptal, kolik mi firma Apple platí. A víte kolik mi firma Apple kdy zaplatila? Nic. Kolikrát vám se stalo, že jste něco doporučovali, mnohdy i úspěšně, a další měsíc se u vás ve schránce objevila složenka na podíl ze zisku?

Distribuce a reklama

Omlouvám se, ale znovu se vraťme k nudné teorii. Pokud tedy existuje nějaký výrobce, je naprosto přirozené, že potřebuje vyrábět a prodávat své zboží, aby měl zisk. Neboť obchodní činnost je činností za účelem zisku. Aby se mohl uskutečnit obchod, je potřeba zákazníků. Protože, jak asi chápete zákazník či zákazníci jsou motorem celého obchodního modelu neboť oni jsou zdrojem peněz. Jak ale přesvědčit potencionálního zákazníka, že v dnešní široké škále výrobků je právě váš výrobek ten, který potřebují a který vyřeší jejich problém? No jedním způsobem je reklama. V dnešní době jsou na každém rohu, až mě to kolikrát hodně štve. Neboť je mi umění kameramanské blízké a mám s reklamama blízkou zkušenost, můžu vám něco prozradit. Jsou neskutečně drahé. Stojí každého z nás až 60% celkové ceny výrobků, které běžně kupujeme a to i přesto, že jsme danou reklamu vůbec neviděli. Nebudu zde zabíhat do detailů, neboť to není cílem. Každý, kdo chce a má přehled, tak to ví. Další věcí je podstata samotné reklamy. Jde o to nás zákazníky přesvědčit, co máme chtít, za kolik to máme chtít a také kam si to máme jít koupit. A přesvědčit nás to má za každou cenu. Schválně si zkuste rozložit slovo reklama: KLAMa od slova klamat a RE znamená pořád dokola:). Čeština je opravdu moc krásný jazyk, že? Chtěl bych ale upozornit, že existují dva druhy reklam. Užitečná a neužitečná. Užitečnou reklamou je například plakát, že za měsíc bude tam a tam hrát ta a ta skupina. To je reklama, která nám dává určité informace, které jsme před jejím shlédnutím nevěděli, a ty nás nějakým způsobem obohatí. Uznejte ale sami, zda vás obohatí, že vám usměvavý handsome chlapík s americkým úměvem v televizi řekne, že právě tento prací prášek pere lépe než ostatní prášky a proto ho musíte mít.

Výbornou ukázkou, jak reklamy fungují je dokumentární snímek Český sen, který byl uveden na světlo světa tuším někdy kolem roku 2000. Je zde možné vidět, jak se reklama vytváří, jak má působit a hlavně jak drahá taková reklama je.

Dobře, co je tedy tou nejlepší reklamou, která fungovala vždy a stále funguje? No rozhodně kvalita výrobku a zejména osobní doporučení. Co myslíte? Já osobně, když mi kamarád, kterému věřím řekne, že je něco dobré, a že to používá, tak ani nevím jak a už to mám v košíku. Když vám někdo řekne, že byl na dobrém filmu v kině nebo že byl v té a té restauraci a jídlo bylo výborné, co si naplánujete na večer? A tak bych mohl pokračovat. Mým názorem je, že pokud je něco opravdu dobré, tak to nepotřebuje reklamu.

Jak to funguje u Amway

Takže zpět k Amway. Doufám, že stíháte mé myšlenové pochody a že to dává nějaký smysl. Distribuční systém Amway funguje na principu osobního doporučování. Výrobci se rozhodli vsadit na tuto nejúspěšnější reklamu a řekli: “Pokud vy, naši zákazníci, nahradíte reklamu a maloobchod a sami si řeknete o našich výrobcích, tak my výrobci nemusíme investovat do nesmyslných reklam a ušetřené peníze dáme vám jako zasloužený podíl na uskutečněném zisku. Rovněž si jako výrobci budeme moci dovolit více peněz investovat do výroby, nových technologií, surovin,výzkumu, apod.” Dává to smysl? Já myslím, že ano.

Multi-level marketing

Multi-level marketing tedy funguje na principu osobního doporučení. Díky licenčnímu oprávnění máte nárok na procentuální ohodnocení vaší aktivity (systém odměn).

Trocha historie

Historicky byl multi-level marketing vymyšlen ve 20 letech minulého století (tvrdí internet). Firmou, která tento systém poprvé začala používat byla firma California Vitamins, která se později přejmenovala na dnešní Nutrilite. Dnes je tato firma součástí Amway. Společnost Amway pak v 50. letech minulého stolení tento obchodní model upravila, neboť měl drobné nedostatky. Tento model zůstal prakticky od této doby nezměněn až dodnes. Tím chci vyvrátit názor, autora CzBlogu pana Bestmena, který tvrdí, že Amway démonizuje a zneužívá MLM. Informace v tomto odstavci jsou z mého povědomí (to jest někde jsem je četl, ale nepamatuji si zdroj) a z internetu. Omlouvám se, bohužel jsem neměl čas prostudovat tuto historii podrobně z věrohodného zdroje. Tak to berte s rezervou.

Výrobky v MLM

Takže ať už si myslíte, že je MLM dobrý či špatný, pravdou zůstává, že je potřeba disponovat výrobky, které jsou běžně k užití. Pokud budete formou MLM prodávat připínací špendlíky, tak to bude sice hezké, ale nevím kolik připínacích špendlíků bežný člověk denně potřebuje:) Ale zuby si snad čistíme všichni. Nebo ne? Myjete si hlavu? Používáte parfém, oblíkáte se, jíte? Jsou to hloupé otázky, ale používám je abych vysvětlil sílu tohoto systému.

Krátký přehled Amway výrobků

O výrobcích napíšu nejspíš zvláště celý článek. Tak jen krátce.

Vetšina výrobků v distribuční síti Amway jsou koncentrované výrobky. Proč? Důvodů je několik:

  • Méně odpadu
  • svoboda míchání a tedy i účinnosti výrobků
  • Amway se rozhodla lidem neprodávat vodu, tu má každý doma.

Cena je vždy adekvátní kvalitě. Pokud chceme porovnávat cenu, je potřeba mít s čím porovnávat. Ale o tom jindy.

Fáma: Amway je vymývání mozků

Pojďmě to trochu probrat. Amway jako firma je pouze sdružením výrobců. Nezávislí vlastníci podnikání Amway VPA s firmou Amway spolupracují na základě licenčního oprávnění. Jinými slovy vztah Amway a VPA je pouze obchodní, nikoli zaměstnanecký. Firma zajišťujě určité zázemí v podobě výrobků, logistiky, účetnictví, vyplácení odměn atd.

Pokud je ovšem vaším záměrem uspět a nemáte obchodního ducha, nejspíš neuspějete. Každý schopný leader to ví. Proto se všude po světě pořádají vzdělávací kurzy a motivační semináře. Mnoho velkých firem takto motivuje své zaměstnance k větším úspěchům. Robert Kiyosaki tvrdí, že nemá smysl lidem dávat peníze, ale je potřeba je učit. Ani Amway není výjimkou. Tyto semináře však nejsou pořádány ani organizovány firmou Amway, ale jednotlivými skupinami a organizacemi VPA. Tak a jsme u jádra věci. Semináře jsou trnem v oku mnoha lidí, kteří na CzBlogu reagovali. Proč? Nechci to nějak závěrovat, ale pravděpodobně na nich byli a nelíbily se jim. Samozřejmě je to každého věc, ale řekněte mi komu z vás by se líbila přednáška o kvantové fyzice? Mě by se líbila, ale je možné, že někteří lidé by odcházeli znudění a znechucení. Nevím. Každý člověk je originální a svým způsobem jiný. A to je to krásné. Kdyby se všem líbilo to stejné, byla by na světě asi nuda. Navíc je tento princip důvodem, proč u Amway businessu nikdy nenastane něco, čeho se obává většina matematiků, když jim ukážete plán, tj. nasycení trhu. Lidé totiž nejsou stroje a prozradím vám, že ať jsme sebevětší logici, a to já jsem, tak se nerozhodujeme na základě logiky, ale na základě emocí. Jsem rád pokud se mnou někdo nebude souhlasit. Já bych sám se sebou na začátku tohoto businessu taky nesouhlasil, ale to je proces.

Semináře jsou vymývání mozku? V podstatě ano. Defakto vše, co mění naše myšlení je vymýváním mozku. Je ale velký rozdíl mezi pozitivním a negativním vymýváním mozku. Možná jste si všimli, že když se setkáváte s pozitivníma lidma, přebíráte jejich pozitivní myšlení a to samozřejmě platí naopak. Takže je to na vás. Buďto si můžete nechat vymývát mozek reklamama a negativistickýma názorama a nebo si můžete vybrat a setkávat se s pozitivníma lidma. Co je užitečnější?

Když jsem jednou prezentoval tento názor, tak mě kdosi nařkl, že jsem typický vymývač mozku a sektář, neboť stále mluvím o pozitivním a negativním. Je to trochu úsměvné.

Negativní vymývání mozku je velmi často motivované strachem. S tím je obeznámen každý kdo zažil kominusmis či jiný totalitní systém. Naopak to pozitivní dáva lidem do rukou svobodu a sílu překonat vlastní strach a překážky na cestě.

Kdekoli na světě se objeví svoboda, jak materiální tak i duševní vznikají užasné metody vedoucí k plnému rozvoji člověka.

Technika zaměřování se na špatné

Autor, který používá tuto techniku se cíleně zaměřuje na špatné a negativní věci dané problematiky a zamlčuje pozitivní askpekty dané problematiky. Názor pak není možné oficiálně posuzovat jako lživý, ale jako určitou jednostranou kritiku. Tato kritika však může být pro člověka nezasvěceného jedinou kritikou s kterou je obeznámen a jako takovou ji i příjme jako pravdivou. Dle mého názoru je toto špatné protože v podstatě úmyslně mateme a můžeme tak leckomu pokřivit náhled na věc. Takovou techniku tedy z morálního hlediska můžeme považovat za špatnou a svým způsobem lživou.

Ke každé nudné teorii mám rád praktický příklad. Tak třeba:

Mohli bychom říci, že profesor Albert Einstein objevením vztahu E = mc2 napomohl k sestrojení atomové bomby a je tak zodpovědný za smrt tisíců lidí.

Úmyslně je zde zamlčeno, že pan profesor nevymyslel tento vztah pro to, aby vytvořil atomovou bombu, ale proto, aby objasnil vztah energie s hmotou. Rovněž není výše uvedeno, že díky tomuto vztahu máme jaderné elektrárny, které vyrábějí energii a defakto jde o pozoruhodný objev na poli fyziky.

Dalším příkladem by mohl být tento:

Motorky, jakožto dopravní prostředek, jsou nejnebezpečnějším způsobem dopravy neboť mnoho motorkářů umírá na silnicích každý den po celém světě. Motorky způsobují ta největší zranění a jsou příčinou každodenních neštěstí. K tomu ještě můžeme uvést graf úmrtí na motorkách za jednotlivé roky.

S takovýmto názorem bychom nikdy na žádnou motorku nemohli vlézt, neboť kdo chce umřit? Daný názor ovšem neuvádí, že každý den lidi na motorkách jezdí a většině z nich se nikdy nic nestane. Navíc motorky jsou skvělé, je to úžasný pocit, a když člověk není s prominutím idiot, tak je to dobrý způsob přepravy. Ve speciálním dílu Top Gearu bylo vidět, že ve Vietnamu, kdo nemá motorku, tak je zkrátka nahranej. Auta jsou tam moc drahá.

Takže technika zaměřování na špatné zneužívá čtenářovy nezasvěcenosti a nabízí autorem upravený pohled na věc. Proč o tom píši? Protože mnozí nejmenovaní na tomto bloku této techniky až přehnaně často zneužívají. Samozřejmě nijak dobrá není ani technika zaměřování se jen na to dobré. To je rovněž jednostranný pohled.

Závěrem

V tomto článku nijak nepropaguji svůj názor a ani nikoho nepřesvěčuji o svých teoriích či pravdách. Mám za cíl spíše obeznámit čtenáře o funkčnosti Amway businessu či VPA podnikání. Rozhodně se nepovažuju za odborníka, proto vše zde uvedené berte s určitou rezervou. Jsem zastáncem názoru, že každý se může mýlit. Pokud jsou v textu chyby, ať už gramatické (za které se případně omlouvám), tak faktické, tak mě neváhejte kontaktovat. Rád to napravím. Co se týče komentářů byl bych velice zavázán, pokud by článek komentovali čtenáři, kteří mají co ostatním čtenářům říci a ne lidé, kteří píší to stejné dokola ke každému článku tady na blogu. Tím myslím komentáře typu: Amway je sekta, vymývání mozků, apod.

Kdysi jsem slyšel, že hloupost lidí je neomezená. Kéž by to stejné platilo i o inteligenci.

Pokud někdo touží zjistit mou identitu, nebudu ji zastírat. Informace naleznete na již zastaralém webu Simplicityandspace.cz Snad se mi v nejbližších měsících podaří celý web předělat a umístit na ně i tento článek.

Vše v tomto článku napsané je mým pohledem na věc a nemá to nic společného s oficiálními materiály firmy Amway ani s jinými oficiálními publikacemi či materiály VPA skupin.

Věřím, že článek bude prospěšný a omlouvám se za přílišné teoretizování. Zkrátka je potřeba popřemýšlet nad šálkem čaje 🙂

Jakub Malina