Ať se to motoristům líbí nebo ne, zimní pneumatiky jsou povinné. Zimní pneumatiky totiž předepisuje zákon č. 133/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu).
Konkrétně § 40a:
§ 40a
Provoz vozidel v zimním období:
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.
Takže jsou zimní pneumatiky povinné?
Zimní pneumatiky povinné jsou, ale zákon nijak nedefinuje, co znamená souvislá vrstva sněhu, ledu a námrazy. Co je horší, že zákon dokonce vůbec nedefinuje, co je to zimní pneumatika. A v tom může být problém a především vykrucování řidičů. Všichni víme, že zimní pneumatiky v zimním období jsou dobré a zvyšují bezpečnost, ale pro mnohé motoristy to je velká finanční zátěž. Například pro mé auto, vyjde jedna zimní pneumatika průměrné kvality (rozměr 235/60/R17) na více než 5 tisíc Kč. Dnes je poměrně běžné, že jedna rodina má dvě auta, a to se potom investice do zimních pneumatik vyšplhá do desítek tísíc korun. Navíc, co si budeme povídat, zimní pneumatiky nemají zas tak dlouhou životnost.