Svět je plný nešvarů!

Mé dnešní povídání by se mohlo nést v duchu dvou známých vět, jedna z nich je „Host do domu, čakan do ruky“, která prý opravdu v nějaké valašské chalupě byla napsána nade dveřmi. Druhá je klasika – „Nechci slevu zadarmo“.
Nejdříve musím uvést, že tu první jsem si mírně upravil na „Podomní obchodník do domu, čakan do ruky“.  Je to míněno s nadsázkou, ale vyplývá to ze zkušeností, kdy jsem musel urychleně rušit „výhodný“ telefonní tarif tchýni a posléze i rodičům. Pokaždé u nich zazvonil velmi výřečný člověk, který jim vysvětlil, o co všechno přicházejí, když nepoužívají jím doporučený tarif.
Velmi výhodné tarify samozřejmě nabízejí i „door to door“ prodejci elektrické energie. Přestože na webu jedné takové firmičky mají jakési desatero, které prý ostatní firmy porušují, tak jejich zástupci při vpádu do domku mých rodičů jich porušili nejméně pět. Samozřejmě se tam dostali pomocí lži o tom, že jsou pověřeni firmou (úmyslně neřekli kterou) přehodnotit a snížit stávající tarif „prý starý 30 roků“.
Nebo když byl u mě prodavač vysavače, při jehož výrobě „byly použity prvky kosmické technologie“. No nekupte to, za ty peníze. Navíc, původně závratná cena šla podstatně dolů při okamžitém rozhodnutí. I tak to byla ale suma, která byla tak cca 5x vyšší než běžné vysavače (bez high technology), ale prověřené celou řadů testů. Přestože jsem tehdy ještě nevěděl o teoriích finančních mudrců světového formátu, tak jsem se podvědomě jejich doporučeními řídil. Tedy koupil levnější a ušetřené peníze investoval.
Dalším zážitkem byl telefonát nějaké cestovky, kde se mě ptali na nějaké otázky a odpoledne mi zavolali, že jsem ten den, považte to, odpovídal nejlépe a vyhrál jsem zájezd „zadara“ i s manželkou. Byl tam pravda, takový malý háček – dostavit se společně (toť podmínka) na místo velké oslavy a tam si poukaz převzít. Druhý drobný háček byl v tom, že to bylo přes půlku zeměkoule v průměrném hotýlku se snídaní, ale bez letenek. Při odmítnutí této nabídky jsem málem plakal.
Zcela identickým se ukázal telefonát z jedné firmy s ovčím rounem, kdy jsem zase měl nejlepší znalosti o zdravém spaní a vyhrál nějaké ovčí přikrývky.  Tady jsem byl již v obraze (to víte, svět je malý, Česká republika zvlášť a známí mi již referovali) a tak jsem si pracovnici „kůl centra“ trochu vychutnal. Samozřejmě podmínkou bylo udělat meeting u nás doma + pozvat další 2 páry. Jelikož jsem o tento typ přikrývek nestál, tak jsem různě měnil termíny předváděcí akce, až se ženská nas..a. Pokud si zadáte do gůglu termín „magistra Kačenová“, tak si můžete stáhnout jeden hodně proslavený záznam a zmiňuji ho proto, že i tam mimo jiné zazní, že také paní magistra tuto soutěž u zmíněné firmy vyhrála. Jenže ona tomu v té své blbosti věřila.
Další lekcí psychologie prodeje byl telefonát od paní, která říkala, že prodávají zdravotnickou techniku, něco se zdravým spaním, mají nějaký katalog atd. A jestli mě může jejich prodejce navštívit. Máti měla tehdy problémy se spaním, hledal jsem nějaký rošt na postel nebo matraci, tak proč ne. Přišel pán, začal ukazovat nějaké cetky a drobnosti – něco na úpravu vody, po které se vyléčili i vážně nemocní pacienti, nějaký všeléčící náramek a á nevím co ještě, samé blbinky, co si již ani nepamatuji. Ale tohle se nedá samostatně koupit, to bude dar, v případě, že si koupím za 15 tisíc drátěný rošt pro odstínění  geopatogenních zón. Když to budu chtít na obě postele (pro manžele), tak to bude pouze za 22 celkem. A divil bych se prý, jak to berou i staré babičky.
Nebo při nákupu v márketu Vás na chodbě zastaví slečna u stánečku s kosmetikou a oznámí Vám, že má pro vás malý dáreček, který Vám hned vtiskne do ruky. Závěr asi tušíte – potřebuje navázat kontakt a pak se dozvíte, že to teprve bude dárek, pokud si koupíte hodně drahý parfém, který je ale ve slevě. Jenom Vám bude vrtat hlavou, že i po slevě je ta cena taková jakási velká, o nějaké možnosti srovnání s konkurencí ani nemluvě. Jenom by mě zajímalo, co by dělala, když bych hned na začátku za dáreček poděkoval a ihned odešel.
Takže normálnímu člověku z těchto setkání zůstane určitá pachuť v ústech a je sakra citlivý na takové chování.  A vlastně jste apriori podezřívaví, když Vás někdo cizí osloví s nabídkou. Ale co když je to cizí, ale má doporučení od známého?
A tak se jednou ozval telefon, kde na druhé straně se mi představil člověk, který mě pochválil, jak jsem schopný a dobrý (no, samá chvála) a číslo na mě dostal od Pepy. Byl to prodejce výrobků firmy „Šťastná budoucnost“, ale to jsem ještě samozřejmě nevěděl. Prý že u nás Kotěhůlkách rozjíždí internetový projekt a potřebuje k tomu odborníka na internet, což prý já jsem, jak mu řekl Pepa. Dokonce snad i zaznělo něco o službách, zboží, to abych nekřivdil. Sice jsem byl dost vytížený, to víte, zaměstnanec, k tomu ještě živnostník, ale holka končila vysokou, tak jsem si říkal, že by to případně mohlo být pro ni – zkušenosti s tvorbou webových stránek a aplikací bych ji předal a mohlo by ji to bavit.
Pak jsme se setkali – dotyčný byl lékař a hned na začátku nás upozornil, že nejde nic nabízet. Možná první chyba. Pořád si myslím, že pokud narazím na evidentně zabezpečeného a staršího člověka (dobrý pozorovatel pozná podle vybavení bytu, oblečení apod.), tak má větší šanci si z něho udělat spotřebitele než podnikatele. Ale to předbíhám a navíc zastánci tohoto prodeje si klepou na čelo a říkají: „Ten je blbý, vůbec nic nepochopil“.
Rozhovor začal nenucenou konverzací na téma, že nebudou ty důchody, což je problém zvláště u mladé generace a každý by měl myslet na to, jak se zabezpečí. Samozřejmě potom padala slova o motivaci a snech. Sice jsem neměl dnešní znalosti, ale možná zcela podvědomě jsem odpovídal jinak, než se očekávalo. To víte, nejsem člověk, který se otevře nějakému týpkovi, kterého vidí pár minut a pořád neví, kam ho vlastně zařadit. Následovalo kreslení kvadrantů a vše kolem toho, spousta spolupracujících firem.
No a potom jsem byl seznámen s možností distribuovat potřeby pro domácnost, drogerii, sám to spotřebovávat a tak šetřit. Dozvěděl jsem se o perfektním školícím systému a o tom, že dotyčný dělal primáře v nemocnici, ale již toho nechal, plně se věnuje tomuto businessu a v nemocnici má jenom pár hodin, aby „nevyšel ze cviku“. Teprve tento školící systém ho naučil si sednout s lidma a umět komunikovat. A zde nastal druhý problém. Nejsem  –náctiletý uhrovitý student, ale podstatnou část života jsem řídil a vybíral podřízené. Tak jsem mu řekl. „Pane doktore, sedíme tu pouze 3 lidé a jako lékař jste musel umět komunikovat s nemocnými a příbuznými, a jako primář dvojnásob, nemluvě o konsiliích apod. Takže tohle na mě nezkoušejte. Buď tu něco nehraje, nebo byl ředitel nemocnice blbec, když Vás do takové funkce jmenoval bez patřičných schopností“. Samozřejmě, že se to pokoušel zahrát bez ztráty kytičky do autu. Potom nastalo velké finále, padlo jméno „Šťastná budoucnost“.
Následovala debata, jak si budu moci ty stránky dělat a hle: stránky si udělat nesmím, budou mi vygenerovány po zaregistrování a bez možnosti úprav. Tak se ptám, kde je ta potřeba být odborníkem na internet, že snad prohlížet si internetový obchod by měl zvládnout průměrný uživatel.
V okamžiku, kdy zjistil, že podnikat nechceme, tak již jeho ochota opadla a dokonce mi vlastně ani nebyl ochoten něco o výrobcích podrobněji vykládat, kromě obecných frází o ekologii apod. Dnes vím, že je to proti filosofii firmy, ale kdyby přinesl třeba 2 dávky pracího prášku na vyzkoušení, mohl mít možná i úspěch. Ale školící systém je školící systém. Já kašlu na nějakou možnost vracení čehokoliv, je to pro mě otrava. Balit to, vypisovat nějakou adresu a ještě s tím jít na poštu.
Samozřejmě při odchodu neopomenul asi 2x zdůraznit, že svým známým nemáme vykládat žádné podrobnosti z našeho rozhovoru, ale odkázat je na něj. Prý bychom to špatně vysvětlili a nejsme na to školeni. No, to víš, já udělám z mých známých blbce, a abych pak chodil kanálama. A nemluvě o tom, že soudný člověk by takovou hovadinu ani neměl z pusy vypustit, snad je moje věc, o čem si se známýma lidmi povídám.
Po odchodu jsem opět požádal toho gůgla, co mi o tom doktorovi řekne a člověk se nestačil divit. Kromě nemocnice ještě působí v soukromé ambulanci (takže má další zdroj příjmů, než přiznal) a navíc i s jeho manželkou jedou v jedné diagnostické metodě, kterou lékaři označují za nesmysl. Metoda drahá, na nic, ale hlavně z ní potom vyplývají doporučení pro nákup doplňků stravy. To se nám ten kruh pěkně uzavírá. No nekup to. Takovému člověku prostě již nevěřím a vůbec si neumím představit s ním mít ještě cokoliv společného. A kecy, že to dělal špatně a ostatní to nedělají, si může každý strčit za klobouk.
Mělo to dohru ještě s Pepou, kterého jsem držel pod krkem za to telefonní číslo. Velice se mi omlouval, netušil, že hledání odborníka na internet a webové stránky by šlo nějak zneužít. Jak vidíte, tak šlo.
Toto povídání je jenom shrnutím mých zkušeností ze setkání s různými lidmi a rozhodně z něho nevyplývá hodnocení čehokoliv. Myslím, že řada čtenářů bude mít zkušenosti podobné.

Autor článku: čtenář CzBlogu

5 komentářů u “Svět je plný nešvarů!

  1. „Amway“ business http://czblog.cz/category/spolecnost/amway/ je kapitola sama pro sebe. Zcela totozne zkusenosti mam se zajezdem „zdarma“. Hrave si poradim s operatorem, ktery nabizi super levne tarify, banky nabizejici „vyhodne“ platebni karty atp. Ma prvotni odpoved je na toto vzdy totozna – „Ja ale nepotrebuji usetrit! Ja mam takove mnozstvi penez, ze je nejake setreni nepodstatne…“. Nebo jim reknu – „Ja mam kapse furt 100 tisic, ktere mohu utratit. Samozrejme euro!“. Potom mam pokoj a ty „nabizeci“ nemaji co dodat a hovor je tak rychle ukoncen. Akorat jedna pani mi rekla, ze jsem stastny clovek 😀

    V soucasnosti (cca posledni 4 roky) mam nejvetsi problem (nesvar) s tim, ze me mobilni telefonni cislo je na nejakem cedecku, ktere slouzi jako databaze kontaktu. Muj kontakt (firma, adresa, telefon, e.mail) byl ziskan na internetu. Jedna firma to cd prodava za pomerne vysokou castku (kamarad ho ma…). Jiz nekolikrat jsem tuto firmu kontaktoval, at me udaje vyskrtnou a v novem cd nevydavaji, avsak bez pozitivniho vysledku. Takze denne mi vola min. jeden „nabizec“ zbozi, sluzeb. Volaji mi lidi/firmy, ktery nabizeji uplne vsechno – software, akcie, nove vozy, pradlo, boty……… Do firemni e.mailove shranky dostavam podobne nabidky. Co vam budu povidat – HNUS a vysoce obtezujici! Uz fakticky uvazuju o zmene cisla, ale mam ho uz 16 let, takze se mi do toho moc nechce. Otazka je take , zda by to melo nejaky smysl…

  2. Jo jo, vždycky když procházím obchoďákem, tak mě velmi „těší“, jak musím odmítat super nabídky těch chodbových prodejců, kolem kterých musím ať chci nebo ne projít.

  3. Komentuje Zdeněk, 28.3.2011 @ 5.54
    Jo jo, vždycky když procházím obchoďákem, tak mě velmi „těší“, jak musím odmítat super nabídky těch chodbových prodejců, kolem kterých musím ať chci nebo ne projít.

    Také z nich nejsem unešený.

    Ale respektuji jejich sebevědomí a ochotu prát se o svůj příjem, místo žvanění a kritizování. O občas si s některým z nich velmi dobře popovídám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *