Asi neexistuje člověk, který by neznal spam, každý někdy nedostal nějaký ten nevyžádaný email, zejména tedy ve virtuálním světě se toto stává samozřejmostí. V roce 2007 společnost Barracuda Networks prováděla průzkum a zjistila, že 95 % odeslaných emailů bylo tvořeno spamem. Pokud budeme srovnávat, tak v roce 2001 byl podíl nevyžádané pošty 5 % a v roce 2006 byl podíl nevyžádané pošty již 90 %. Hrozivá a alarmující čísla!

Jak to spameři dělají? Ještě před pár lety odesílali spaměři textové zprávy s odkazy, dnes k takovým zprávám připojují ještě přílohy. K rozesílání spamu používají speciální software – automat, který automaticky rozesílá zadaný spam. Pro spamery je to pohodlné, účelné a buhužel mnohody dost efektivní, protože lidská hloupost je opravdu neomezená, jak se o tom neustále přesvědčuji…

Já osobně pokládám nevyžádanou elektronickou poštu za ten nejhorší prvek z oblasti nevyžádané reklamy. Dále nemám rád reklamu ve virtuální poštovní schránce (nejčastěji je umístěna ve freemailech), jedná se o další typ nevyžádané reklamy, té druhé nejčastější. Denně dostávám 40-50 nevyžádaných emailů (z několika emailů), používám poštovního klienta Mozilla Thunderbird, tento klient mou poštu roztřídí, tu nevyžádanou automaticky přemístí do složky Spam, tu později odstraňuji. Se spamem neustále bojuji, beru ho jako běžnout součást virtuálního světa, 100% ochrana před ním bohužel není.

Email

České zákony a spam:

Odesílání spamu je v ČR zakázáno a je upraveno zákonem o službách informační společnosti č. 480/2004, zákon platí od 7. 9 2004 a plnohodnotně řeší problematiku spamu, který mj. vyžaduje souhlas (prokazatelný) příjemce zprávy. Spam se v tomto zákonu identifikuje jako obchodní sdělení. Tento zákon má řešit internetový spam a jiné formy elektronické komunikace, např. SMS zprávy. V tomto zákoně se za spam (obchodní sdělení) nepovažují:

  • údaje, které umožňující přímý přístup k informacím o činnosti fyzické, právnické osoby, jedná se zejména doménové jméno nebo adresa elektronické pošty
  • údaje týkající se zboží, služeb nebo image fyzické či právnické osoby nebo podniku, získané uživatelem nezávisle
  • politická či náboženská sdělení
  • jednoduše řečeno se za spam nepovažuje takovýto e-mail „shlédněte moji stránku: www.neco.cz“

Jak bojovat proti spamu? Spam nikdy nepřestane, spam byl, nyní je a bohužel vždy bude! Stejně jako anonymita na internetu – internet anonymní nikdy nebyl, v současnosti není a nikdy nebude! Bohužel s tím se musíme smířit. Spam můžeme pouze minimalizovat, ale eliminovat ho nelze. Nicméně mnohoho lidí si za část nevyžádané pošty může v podstatě samo a přispívá k nárustu spamových emailů, proto chci zde uvést zásady boje proti spamu:

  • Používete kvalitního poskytovatele emalu, takový kvalitní poskytovatel byl měl mít na svém serveru software typu antivir, antispam atp. . Často bývá problém u freemailů.
  • Používejte kvalitního poštovního klienta, doporučuji freeware program Mozilla Thunderbird
  • Používejte speciální zabezpečovací software, který neustále sleduje provoz vaší emailové schránky mezi vaším poštovním klientem v počítači a emailovou schránkou na severu.
  • Nikdy neklikejte na odkazy (může se jednat o zavirované stránky, nechtěné přesměrování, krádež cookies atp.), které jsou v emailu (nevyžádané poště)
  • Neotvírejte přílohy (v těchto přílohách je často destruktivní software, viry, adware…)
  • Neodpovídejte na nevyžádaný email („odchozí email“ na 99% neexistuje a v případě, že existuje tak pouze potvrdíte to, že máte zájem o nevyžádanou poštu a nevyžádané emaily se k vám jenom pohrnou).
  • Neprovádějte zbytečně mnoho registrací, nebo používejte na tyto registrace (a obdobné účely) jinou emailovou schránku určenou pouze k těmto účelům.
  • Neuvádějte svoji emailovou adresu na vašich www stránkách, resp. je neuvádějte s odkazem „mailto: …“. Ideální je používat formulář pro odeslání zprávy na email.