Jak na obtěžující a nevyžádané telefonáty

Obtěžující telefonáty je dnes negativní fenomén. V ČR není asi člověk, který nikdy neměl obtěžující telefonát. Když neobtěžují lidi z amwaye (ty mají oslovovat známé i neznámé lidi – kamarády, spolužáky, lidi ze zastupitelstva, starostu, dopravních prostředků, úřadů, kostela atd.), tak to jsou různé nabídky na výhodné volání, výzkumy, dotazníky, soutěže, nabídky akcií, aut, nemovitostí, apod.

Jak na obtěžující telefonáty?

Pokud vám někdo volá z neověřeného telefonního čísla, tak neprojevujte zájem a:

  • Nejprve se zeptejte odkud mají na vás kontakt. Argumentujte tím, že jste nikde nedal/a souhlas s poskytnutím telefonního čísla (zpracováváním osobních údajů). Trvejte na tom, ať vaše tel. číslo odstraní z jejich seznamu, jinak že budete kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů.
  • V žádném případě nikdy nesdělujte své citlivé údaje – jméno a příjmení, adresu, email, číslo účtu, PIN kód k platební kartě nebo internetovému bankovnictví, čísla smluv, apod.). Může se jednat o sociotechniku! Myslete na to, že sociotechnika je založena na časové tísni a stresu oběti.
  • Z neověřeného telefonního čísla nic neobjednávejte, takto neuzavírejte ani žádné smlouvy… Může se jednat o podvod.
  • Při těchto hovorech zachovejte klid a naučte se pracovat s časem, pořádně přemýšlejte, než něco vyslovíte. Tyto hovory mohou sloužit jako trénink pro rozvoj osobnosti.

Velký pozor dávejte na podvodné volání, které přesměrovává na placené linky! Je to například tel. číslo 477100111. Takový hovor ignorujte a nepřijímejte ho!

Mnoho lidí nepřijímá tzv. skrytá čísla, kdy je zamezena identifikace volajícího. U tohoto bych chtěl upozornit, že ze skrytého čísla zpravidla volají státní instituce, např. OSSZ, finanční úřad, Policie ČR…

Jak na obtěžující a nevyžádané telefonáty

A kdo to vlastně volá?

  • Klientské centrum nebo ochodní dealeři Telefónica O2, T-Mobile, Vodafone, UPC, Ufon.
  • Klientská centra bank – Citibank, GE Money Bank, Komerční banky.
  • Marketingové telefonáty, které zprostředkovává společnost Europe Calling (729946495).
  • Průzkumy  STEM/MARK.
  • Výzkum společnosti Machala s.r.o.
  • Nabídka investování s BFC Capital.
  • A řada dalších verbířských firem a lidí.

Obtěžující telefonáty a zákon

Zákon o ochraně spotřebitele

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Příloha č. 2
Agresivní obchodní praktiky
Obchodní praktiky jsou vždy považovány za agresivní, pokud podnikatel
a) vytváří dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu nebo místo, kde je nabízen nebo prodáván výrobek nebo poskytována služba, bez uzavření smlouvy,
b) osobně navštíví spotřebitele v jeho bydlišti, ačkoli ho spotřebitel vyzval, aby jeho bydliště opustil a nevracel se, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy,
c) opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy; tím nejsou dotčena ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) zákona č. 40/1995 Sb., v platném znění a příslušná ustanovení zákona č. 480/2004 Sb. a zákona č. 101/2000 Sb.,
d) požaduje na spotřebiteli, aby při uplatňování práva vyplývajícího z pojistné smlouvy předložil doklady, které nelze při posuzování oprávněnosti nároku pokládat za důvodné nebo neodpovídá na korespondenci, aby odradil spotřebitele od uplatnění práv vyplývajících ze smlouvy,
e) prostřednictvím reklamy přímo nabádá děti, aby si nabízené výrobky nebo služby koupily nebo aby k jejich koupi přesvědčily dospělou osobu,
f) požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal nebo požaduje vrácení či uschování nevyžádaných výrobků, nejedná-li se o náhradní dodávku podle předem uzavřené smlouvy,
g) prohlašuje, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci, nebo
h) vytváří klamný dojem, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistuje nebo pro získání výhry nebo výhody musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo jiné výdaje.

Já a obtěžující telefonáty

Pokud mohu mluvit za sebe, tak já takových obtěžujících telefonátů mám denně až 10! Mé tel. číslo je totiž na nějakým cédéčku (15 tisíc kontaktů), které jedna firma prodává. Tuto firmu jsem již několikrát oslovil, aby mé údaje odstranila, avšak se tak nestalo 🙁 V mobilu mám takový zvláštní seznam, kde mám tyto verbíře lidí uloženy. Abych věděl, že se jedná o nevyžádaný hovor. Když mi nějaký ten verbíř lidí volá (a že volaji pořád dokola), tak to buď nevezmu vůbec, nebo když mám na to náladu, tak hovor přijmu jako: kotelna, pohřební ústav Cibulka, Fero Chánov, patolka Netáhlo, gynekologie doktor Mlask, apod. 🙂

Na podvodné telefonáty už upozorňuje i Policie ČR, takže bacha na to!

6 komentářů u “Jak na obtěžující a nevyžádané telefonáty

  1. Našel jsem na tohle zajímavé stránky kde se dá ověřit co je to za číslo kdo-volal.cz Také tam je aplikace pro Android která příchozí hovor automaticky zkontroluje.

  2. to je blbost, číslo 477100111 je číslo pevné linky v ústeckém kraji, není možné aby jste v ČR platil za příchozí hovor z pevné linky.

  3. Jo klasika, T-mobile nenápadně podstkává smlouvy jako že výhodné a přitom nevýhoné. Tyto smlouvy jsou často na 3 roky bez možnosti odstoupení a některé mají automatické prodlužovánína dobu určitou (další 2 roky třeba). Nekvíc na to se nachytaj ti, co v tom neumí chodit, třeba důchodci. Hnus tyhle praktiky.

    Dobrý den, tady operátor, nechcete internet za XXX Kč a levné volání ?
    Možné odpovědi:
    – My tady teď točíme porno, zavolejte za chviluku/nechcete se přidat ?
    -Dobrý den tady věra pohlová, všechny ty počítače a nternety bych zakázala, je to tam samá krminalita a samý Anonymous.
    -Tady pyrotechnik, jsem teď v práci, rychle jaký mám drát přestřihnout
    – Máme 250 Mbit down/ 250 Mbit Up za 200 Kč měsíčně bez datového limitu, neomezený čas, máte lepší nabídku ?

    A nebo prostě zmáčknu to červené tlačítko.

  4. Jinak aby příjemce platil hovor to jedině ze zahraničí jde (5 kč/min asi) a nebo hovor na účet volaného, volaný s tím musí souhlasit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *